


Bila tengok gambar2 ni, aku jadi marah dan emo. Jadi aku yang mungkin jahil ni nak komen sikit pasal perangai gampang sesetengah melayu2 Islam bodoh ni.. Aku sangat tak suka politik, tapi aku bengang bile natang2 ni gunakan nama Islam untuk wat keje jadah ni. Bodoh nyer lancau2 melayu (aku rasa tak de bangsa len terlibat), ilmu cetek nak tunjuk pandai. Ini ke Islam? Islam ade ajar ke menghina agama lain? Kesian kat mak2 yang melaburkan saham akhirat dia kat gampang cam korang ni.. Kita benci dengan perangai Israel, tapi kita sendiri berperangai cam Israel.. Orang kafir pun masih ade yang membela nasib penduduk Palestin sampai ke titisan darah terakhir diorg..
Perpaduan Malaysia? Macam mana nak berpadu kalau camni perangai kita. Jangan bangkitkan isu sensitif perkauman. Boleh faham tak bodoh? Dalam Al-Quran ade sebut ke kuil tak boleh dibina kat penempatan orang Islam? Jumud betol pemikiran spesis akal beruk ni.. Buat sumer ni untuk mempertahankan Islam? Matlamat tak menghalalkan cara walau pe pun. Kita marah bila orang bukan Islam hina Allah, hina Rasulallah, tapi apsal kita ikut jugak perangai diorg? Tolong la.. Cukup2 la wat orang salah faham ngan ajaran Islam.. Kalo nak tunjuk, tunjukkan la atas nama melayu semata-mata. Biar mereka sumer faham yang korang ni melayu gampang, bukan Islam gampang.. Aku nak minta maaf sangat kat sumer orang bukan Islam terutamanya yang Hindu. Mereka sumer ni bukan Islam, mereka Melayu je.. Melayu yang gampang..
2 minggu yang penuh dengan test dah lepas.. Result x tau lg. Harap2 berbaloi la ngan ke'struggle'lan last minute aku.. Bile dah tak de masa nak mengarang kat blog ni, aku luang (bukan buang) masa kat facebook plak. Member aku tak de la ramai sgt lagi, baru 80 lebih je kot.. Tapi satu benda yang mengagumkan aku.. Serius shit.. Aku baru je post sejam, post2 baru dah mengambil alih tempat post aku td.. Rajin betol rakyat malaysia ni maen facebook ye..
Atas dasar suka sama suka, aku pun baca la setiap isi post2 baru tu.. Macam2 luahan hati de.. Dah macam public diary dah aku tgk.. Ade yg post dia nak gi makan tp perlukan teman, de yg post dia nak mandi.. Dah bucuk katanya.. Mungkinkah dia berniat untuk mengajak aku dan rakan2 facebooknya ikut mandi sekali?? (o.0)
Tanpa sedar, neuron-neuron otak aku mula memberikan respon.. "Berapa agaknya percentage bdk2 IPT dlm friend list aku ek??" Tangan aku lantas mengambil calculator diatas meja dan bla bla bla.. Akhirnya selepas menekan butang '=', nilai yg terpampang ialah 97.7%.. Boleh tahan gak ramai.. Timbul persoalan dalam benakku, "Apsal tak banyak post2 yang menunjukkan mentaliti atau tahap intelek budak IPT??" Yang aku nampak hanyalah post2 level budak sekolah cam adik aku. Kalo nak berkongsi pun, kongsi la benda yang bermanfaat sikit. Kalo dah tak de idea nak post pe, tak yah la bagi post2 'bodoh'.. Kalo dah nak gi mandi, nak tido pun post, tak ke post bodoh tu.. Post untuk orang2 kesepian dan kurang kasih-sayang..
Untuk pengetahuan pembaca sekalian, dekat website tempat aku download lagu2 anime (animation jepun) pun ade forum yang membincangkan topik2 ilmiah ni. Dari situ la aku dapat tahu yang kita sebenarnya boleh melihat masa lampau.. Tak terlintas pun kat fikiran aku yang website camtu, yang besanya dilayari oleh hantu-hantu anime a.k.a otaku pun boleh ada forum camtu. Sekaligus membuatkan aku kagum giler dengan budaya ilmu diorang..
Aku pon post la persoalan aku ni dgn mengharapkan perhatian mereka. Mungkin mereka boleh memberikan pendapat atau idea yang bernas bagi menjawab persoalan aku ni. Biasalah, aku bukan pandai sangat pun..
Penantian aku akhirnya berjawab dgn comment2 yg secara jelasnya mengutuk post aku td. Haha.. Aku dah agak dah.. Biar la diorang dengan kehidupan diorang sendiri, asalkan diorang bahagia.. Hak individu la katakan.. Yang penting, aku tetap meluat dan loya dengan post2 dan gambar2 jantan maskulin metroseksual kat sana. Haha..
Percayakah anda bahawa setiap nikmat yg kita dapat dtgnya dari Allah? Atau mungkinkah anda percaya nikmat itu dtgnya "semulajadi" atau atas usaha keras tanpa penat diri kita semata-mata. Aku pernah berfikir begitu satu ketika dulu. Aku merasakan yg kita cuma akan dpt merasai nikmat atas usaha kita, tidak terlibat aturan tuhan dlm hidup kita. Mengapa? Sebab aku cuma melihat dgn mata kasar aku bahawa org yg berusaha berjaya dlm hidupnya. Aku menjadikan "we will sucsess with hardwork" sbgi mind set aku, sm seperti pemikiran Adolf Hitler dan Darwin.
Namun yg sebenarnya, bukan semua yg kita usahakan akan kita dapat sepenuhnya. setiap hasil penat jerih kita adalah rezeki, dan rezeki itu adalah pemberian. Lihatlah dgn teliti, ada org yg masih tak berjaya walaupun sudah berusaha separuh mati dan ada juga org yg jatuh biarpun sudah dianggap berjaya dlm hidupnya sebelum itu. Ok, anda katakan itu adalah silap mereka sendiri. Lihatlah tubuh kita, sempurna? tidak cacat? masih bernyawa? Adakah kita berusaha untuk mendapat nikmat tersebut? Bukankah ini jelas menunjukkan bahawa nikmat yg kita dapat semuanya pemberian Allah. Dan kita harus sedar, setiap nikmat yg diberikan boleh diambil bila2 masa je. Dan apabila ianya diambil sekelip mata, kita dpt saksikan ramai manusia mengambil jln mudah untuk "menamatkan" penderitaan, bunuh diri. Jelas, org yg benar2 beriman sentiasa positif dan bukan org2 yg sebodoh mereka. Jika anda seorg yg positif, bersyukurlah kerana itu merupakan nikmat yg bkn semua org perolehi.
Setiap saat hidup kita ni adalah nikmat Allah berikan. Mungkin kerana terlalu mudah untuk kita dpt dan kita percaya bahawa nikmat ini tak akan hilang menyebabkan kita lalai dan alpa. Aku mula tersedar bahawa setiap nikmat ni boleh diambil sekelip mata bila motosikal RXZ aku hilang 5 bulan lepas. Aku rasa kecewa sgt masa tu. Motor tu br je pakai 2 bulan. Mungkin murah bg sesetengah golongan, namun sgt bernilai bg aku yg msh belajar dan tak de pendapatan tetap lg. Motor tu juga adalah usaha keras aku yg dah penat untuk berjalan ke fakulti yg agak jauh dan terletak di atas bukit dlm UTM. Namun, rasa kecewa tu terus hilang apabila aku terjumpa seorg pelajar yg hanya menggunakan kerusi roda utk pergi ke kelas tanpa ada sedikit pun rasa kesal, kecewa dan sedih terpancar dr mukanya. Untungnya aku kerana Allah masih belum menarik nikmat kaki yg diberikan. Aku juga hampir lupa yg kaki aku ni nikmat Allah kerana aku terlalu lama diberikan nikmat tersebut dan aku yakin bahawa nikmat tersebut tak kan hilang dari ku. Alhamdulillah, terima kasih Allah atas nikmatMu...
Jom aku kongsikan ayat yg diambil dr kitab suci al-Quran yg sgt besar maknanya buat diri aku..
"Maka, nikmat Allah yang manakah yang kamu dustakan"
55 ar-Rahman : 73
P/s: Berfikirlah dgn akal dan hati.. Ketahui dan fahamilah setiap nikmat pemberian Allah swt..
Al-kisah bermula bila aku baru nak berjinak-jinak ngan facebook.. Aku sebena nyer dah malas nak men natang2 spesis ni, tp atas dorongan adik dan rakan2, aku pun terpengaruh jugak akhirnya.. Aku pun tgk la group budak2 kelas aku time kat matrik johor dulu, then aku terjumpa gambar ni.. Nostalgia giler la.. Kui3
Gambar ni diambil time jamuan perpisahan.. Sehari sebelum tu, kitorang kuar outing ramai2 kat pekan koboi tangkak.. Bile nmpk topeng ni, sorang rakanku bernama nizam (makhluk berdiri paling kanan) mula memberikan idea 'jadah' ni dan sumer bersetuju.. Huhu.. Layan je.. Bile tgk gambar ni mesti aku senyum je.. Skali skala gila2 ni best pe.. Budak skema mne de life.. Hak3
Last week, my Biochemistry lecturer gave me an assignment to be presented this Tuesday in front of the class. I volunteered myself to be the 5 first presenter not because I'm good or thought that I'm good. Actually it is just for fun. Hehe.. Do you think it's freak? Maybe.. Haha.. I choose "current issues on microbial usage in green energy" as the topic of my presentation. I decided to put up on my blog the summarize done from my readings just to share the knowledge. Be happy to read through.. (^_^)v
PROTEORHODOPSIN
What is Proteorhodopsin?
Proteorhodopsin is a photoactive retinylidene protein in marine bacterioplanktons. It is a light-absorbing pigment in oceanic bacteria in simple words. Just like the homologous pigment bacteriorhodopsin found in some Achaea, it consists of a transmembrane protein bound to a retinal molecule and functions as a light-driven proton pump.
When did it been discovered?
Proteorhodopsin was first discovered in 2000. It was found in the genomes of several species of uncultivated marine γ-proteobacteria present in the Eastern Pacific Ocean, Central North Pacific Ocean and Southern Ocean, Antarctica. Subsequently, genes of proteorhodopsin variants have been identified in samples from the Mediterranean and Red Seas and the Sargasso Sea and the Sea of Japan. These variants are not spread randomly, but have different distributions of absorption maxima along depth gradients and across locations.
How does it works?
When exposed to light, the photopigment moved ions across the bacteria’s cell membrane, showing that it could generate energy by absorbing light. This process is much simpler than the process of photosynthesis used by plants and algae.
The mechanism:
Model of the energy generating mechanism in marine bacteria. When sunlight strikes a rhodopsin molecule (1), it changes its configuration such that a proton is expelled from the cell (2). The chemical potential causes the proton to flow back into the cell (3), thus generating energy (4) in the form of adenosine triphosphate (5).
Who did the research?
This discovery was made by researchers at University of Kalmar in Sweden, led by Jarone Pinhassi in collaboration with researchers in Gothenburg, Sweden, and Spain. Further studies also have been made by researchers at the U.S. Department of Energy’s Lawrence Berkeley National Laboratory (Berkeley Lab) and the University of California at Berkeley, scientists funded by the National Science Foundation (NSF) and affiliated with the Monterey Bay Aquarium Research Institute (MBARI).
MBARI contributors to proteorhodopsin project:
Oded Béjà, Lynne Christianson, Ed DeLong, Chris Preston, Marcelino Suzuki, Jose de la Torre
Berkeley researchers:
Derek Greenfield (left), Jessica Walter, Jan Liphardt and Carlos Bustamante used genetic engineering techniques to determine the function in bacteria of the light-sensitive protein proteorhodopsin.
Fuh.. Seminggu ni memang minggu yang sibuk.. Sampai nak buke blog ni pon tak sempat. Macam-macam yang aku kena setelkan. Daftar subjek, kemas bilik, cek jadual kelas, beli barang2 keperluan la.. Lesen P aku ni pun dah mati. Ntah bile nak tuka pun tak tau.. Bagi budak2 U yang baru masuk semester baru cam aku, aku ucapkan selamat kembali.. Kembali ke universiti tercinta, kembali melepak pada awal2 sem, kembali berserabut pada pertengahan sem, dan kembali struggle giler pada akhir2 sem.. Azam anda pe? Azam aku seperti biasa, result kena memuaskan. Bukan memualkan mcm sem yg lepas.. Kui3.. Ok, chow... ^^,
JOHOR BAHRU: Sedih dan menyayat hati! Itu nasib malang seorang bekas pelajar wanita berusia 26 tahun yang ditemui mati dipercayai akibat pendarahan serius selepas melahirkan anak dalam keadaan serba kekurangan di sebuah bilik asrama di Universiti Teknologi Malaysia (UTM) Skudai dekat sini, petang kelmarin.
Lebih malang lagi, bekas pelajar tahun empat itu dipercayai menderita keseorangan ketika melahirkan anak dan hanya ditemui kira-kira jam 5 petang, selepas lebih dua hari Allahyarham menghembuskan nafas terakhir.
Kejadian disedari ketika minggu orientasi pelajar baru berlangsung apabila beberapa pelajar mengadu kepada ahli jawatankuasa (AJK) minggu orientasi ada sebuah bilik asrama berbau busuk.
Berikutan itu seorang daripada AJK minggu orientasi memeriksa bilik berkenaan yang berkunci dari dalam itu.
AJK terbabit membuat aduan kepada pengetua kolej kediaman sebelum pengawal keselamatan diarah menyiasat.
Sebaik pintu dibuka, pengawal keselamatan terbabit terkejut melihat sekujur tubuh tanpa seurat benang terbaring kaku dengan percikan darah di lantai.
Lebih mengejutkan, penemuan bayi lelaki yang sudah tidak bernyawa tidak jauh dari mayat wanita itu.
Ketua Polis Daerah Johor Bahru Utara, Asisten Komisioner Ruslan Hassan, berkata pihaknya menerima maklumat berhubung penemuan mayat wanita berkenaan sebelum bergegas ke tempat kejadian.
“Berdasarkan siasatan, mangsa berasal dari Kelantan dan belum berkahwin. Dia disahkan meninggal dunia sekurang-kurangnya dua hari sebelum ditemui.
“Kami percaya besar kemungkinan kematian mangsa berpunca daripada pendarahan serius selepas bersalin.
“Namun, kita tetap meneruskan siasatan bagi mengenal pasti punca sebenar kematian mangsa dan melihat sama ada wujud kemungkinan ada unsur jenayah,” katanya.
Ruslan berkata, pihaknya tidak menolak kemungkinan pasangan wanita terbabit pelajar di kampus sama.
“Buat masa ini kami dalam proses mengenal pasti pasangan wanita berkenaan bagi membantu siasatan, manakala mangsa sudah dihantar ke Hospital Sultanah Aminah (HSA) untuk bedah siasat.
“Sesiapa yang mempunyai maklumat berhubung kejadian diminta menghubungi polis Johor di talian 07-2212999 atau tampil ke balai polis untuk membantu siasatan,” katanya.
Sementara itu, Penolong Pendaftar Perhubungan Media UTM, Sabri Ahmad, ketika dihubungi memberitahu mangsa sudah ditamatkan pengajiannya pada Januari lalu selepas gagal pada peperiksaan akhir Semester 1 sesi 2008/2009.
Menurutnya, bilik berkenaan disewa wanita terbabit sejak 11 Mei lalu kerana polisi UTM membenarkan orang luar menyewa bilik asrama ketika cuti semester.
Ditanya tindakan seterusnya berhubung kes itu, Sabri berkata, pihak kampus tidak dapat menangani kes berkenaan seperti kes biasa membabitkan pelajar memandangkan mangsa tidak lagi berstatus pelajar selepas ditamatkan pengajiannya.
“Bagaimanapun, kita akan berusaha membantu pihak berkenaan berhubung urusan berkaitan dengan kejadian ini,” katanya.
Berhubung dakwaan kemungkinan teman lelaki mangsa pelajar UTM, Sabri berkata, pihaknya tidak dapat mengesahkan perkara itu kerana buat masa ini belum ada maklumat mengenainya.
Komen aku:
Adoi.. Memalukan tol la.. Serius shit.. Rasa kesian ade gak, tp aku rasa sangat malu sebagai pelajar UTM Skudai.. Dengar cerita budak ni dari Kolej 9.. Seb baek bukan kolej aku. Buat yg terbabit dalam hal2 yg boleh berakhir dengan tragedi seumpama ni, ade 2 saranan aku utk korang ikuti.. Satu, insaflah sebelum terlambat.. Dua, pakai la kondom.. Blaja tinggi-tinggi, family planning pun tak tau ke? Haram jadah..

