CORET-CARUT

Write And Share

"Pe plak bezanya antara Islam ngan islam ni? I ngan i?" Persoalan tersebut yang muncul bila aku ditanyakan tentang perbezaan 2 perkataan ni, Islam dan islam. Sambil menunjukkan riak wajah seorang professor sedang memikirkan permasalahan yang rumit, aku berfikir lagi. Otak aku bekerja bagaikan enjin kereta viva yang sedang bergerak dlm kelajuan 250km/h. Dan jawapannya ialah...

Islam merupakan kata nama. Kata nama menujukkan nama, dan hanyalah nama semata-mata. Berbeza pula dengan islam. islam merupakan kata kerja. Ia menunjukkan perbuatan dan amalan. Jelas disini, Islam dan juga islam adalah 2 perkataan yang sama tetapi sangat berlainan maksudnya. Islam dalam erti kata sebenar bermaksud ad-din, atau menyeluruh. Ia merangkumi setiap aspek kehidupan, bukan hanya ritual semata-mata seperti agama lain. Jadi, yang mana satukah anda? Islam? ataupun islam?

P/S: Aku tak de masa nak carikan maksud Kata Nama dan Kata Kerja tu dengan lebih lanjut. Sebarang kesilapan harap ditegur.. Then, sepanjang pencarian gambar kat google untuk post aku ni, aku jumpa byk sgt gambar dan kartun yg menghina Islam. Ermm.. Insyaallah aku akan cuba ulas utk post akan dtg..

0 comments:

Post a Comment

About Me

My photo
I was born on 24th December 1988 at Dungun, Terengganu but live at Kuching, Sarawak. I'm now studying at UTM (Technological University of Malaysia) located at Skudai, Johor in Degree of Chemical Eng. (Bioprocess). I'm a happy, nice, believe in myself and a motivated person. I like to play computer games especially strategy games. That's a little things about me..

Followers