CORET-CARUT

Write And Share

Sempena cuti kemerdekaan Malaysia ke-52, aku bersama seorang gadis istimewa telah mengambil keputusan untuk pulang bercuti ke umah Mak Teh aku di Parit Raja, Batu Pahat. Aku ni jarang balik bercuti sejak dua menjak ni tapi disebabkan ade sikit task yang perlu disetelkan, aku balik la ke sana. Lagipun member aku ramai balik umah minggu tu, bosan la nak dok UTM ni tak de member..

Jam 4.35, bas yang aku tunggu pon sampai. Aku naik la dengan hati gembira berlatar belakangkan lagu Balik Kampung karya Allahyarham Sudirman Arshad. Namun mood gembira aku td diganggu sedikit oleh seko amoi yang merampas sit aku. Lepas confirmkan tu sit aku, aku dengan penuh kemesraan berkata "Ni sit sy, u nak duduk sini boleh tapi mana sit u?". Dengan muka beruk betina bunting nak kene pijak kat perut, amoi tu pandang aku. Beliau patut bersyukur pada Tuhannya kerana aku ni memang seorang yang sukakan kedamaian. Jadi aku bertanya la lagi dengan senyuman dibibir, "Mana sit u? Kite tuka.." Dengan muka yang sama ditambah lagi dengan mukanya yang tak cantik pun (tapi body agak lawa la), dia pun mencabut earphone yang disumbatkan kedalam telinga badak bengapnya tersebut dan membuatkan aku bertanya lagi, "Mane sit u?". Akhirnya dia menunjukkan 2 sit kat area depan bas tanpa perasaan bersalah dan perkataan sorry pun. Mungkin bas tu keturunan atuk dia yang punya, aku cuba berfikiran positif. Aku pun gi je la duduk, dah malas la nak peduli pasal beruk betina tu lagi..

Bas ekspres tersebut bergerak dengan agak bising, mungkin disebabkan absorber depan rosak sikit kot. Sampai kat Tol Skudai, ade lagi 1 scene ala-ala slumdog millionaire yang menarik perhatian aku. Kelihatan seorang budak India yang tak la budak sangat membuang air kecil ditepi jalan. Aku tak marah kat budak tu, mungkin dia dah tak tahan. Tapi aku hairan ngan bapak dia yang tak pandai mengajar anaknya pendidikan moral tu. Petronas kat sebelah tol je, apsal kat situ gak ko nak suruh anak ko kencing? Mungkin aku kurang pengetahuan budaya diorang, so aku assume je la tu tradisi keluarga mereka. Orang kate bapak borek, anak rintik. Anak camtu, bapak camtu. Bapak camtu, datuk camtu and so on..

Sekitar jam 6.15, aku sampai ke destinasi. Aku tunjukkan kat apek driver tu tempat aku nak berhenti. Sebelum turun bas, aku pun ucap terima kasih kat apek tu atas sikap mesra pengguna beliau kat aku. Masa aku nak lintas jalan tu, muncul seko melayu cibai ni bawak moto Ex5 (je...) secara berbahaya. Sian kat gadis disisi aku tu, takut nak melintas. Salah aku gak, malas nak gune jejantas yang agak jauh tu.. Huhu.. Minta maaf la pada pengguna jalan raya kat situ masa tu. Aku tengok keta tak banyak, ditambah lagi aku ni tak melintas cam ayam, aku decide la nak lintas gitu je. Namun begitu, lepas moto tu melepasi aku je, dengan muke melayu kampung dia meludah ke tepi jalan. Nasib baik air liur 'suci' tu tak kena orang yang lalu-lalang tepi jalan. Mungkin dia merasakan jalan tu kampung dia yang punya dan ingin menanda kawasan tersebut macam yang anjing2 buat. Aku cuba berfikiran positif..

Akhirnya aku sampai ke rumah Mak Teh aku dengan selamat. Yang lepas tu biar la lepas. Forgive and forget is the best way to enjoy your life. Namun begitu, sepanjang perjalanan tadi aku boleh nampak persamaan yang membentuk perpaduan kaum rakyat Malaysia. Syukur.. 1 Malaysia!!!

0 comments:

Post a Comment

About Me

My photo
I was born on 24th December 1988 at Dungun, Terengganu but live at Kuching, Sarawak. I'm now studying at UTM (Technological University of Malaysia) located at Skudai, Johor in Degree of Chemical Eng. (Bioprocess). I'm a happy, nice, believe in myself and a motivated person. I like to play computer games especially strategy games. That's a little things about me..

Followers